Totalt antall sidevisninger

torsdag 19. mai 2011

En sånn dag

I går var en sånn dag. En sånn frynsete, grå i kantene, gi-meg-ro-i-sjela, nervene uttapå jakka, hvor-er-alle-sammen, -huff- dårlig samvittighet-dag. Dårlig samvittighet for at jeg ikke kommer meg på jobb. Dårlig samvittighet for at jeg ikke får gjort noe hjemme. Dårlig samvittighet for at jeg ikke kommer meg ut. Og sist men ikke minst, dårlig samvittighet for at jeg har dårlig samvittighet. Man blir ganske sliten av dette, det lover jeg...!

Det er de minste tingene som er verst å få gjort. De utsetter jeg hele dagen, til jeg bestemmer meg for å gjøre det i morgen. Så kommer i morgen og da er det på an igjen. Sånn holder jeg på, og det trigger da min dårlige samvittighet som igjen trigger følelsen av å være totalt udugelig som igjen -puste- trigger angsten...

Jeg bruker dagene mine til å utsette ting, ha dårlig samvittighet og til å være slem mot meg selv.

Jeg hadde aldri snakket til en venn som jeg snakker til meg selv. Så nå skal jeg prøve å snu trenden, tenke: dersom dette var en venn, Inemor, hva ville du da sagt eller gjort? Jeg vil altså, litt etter litt, plukke fra hverandre de negative påstandene og tankene jeg har om meg selv. I alle fall noen av de...

Så her er min plan:
Jeg skal hver dag finne på noe kjekt som jeg skal gjøre neste dag.
Noe som jeg liker å gjøre, og som jeg gleder meg over. Det skal også være ting som utfordrer angsten min - da slår jeg jo to fluer i en smekk! Jeg skal IKKE skulke unna det som er planlagt med mindre jeg er syk eller det skjer noe uforutsett - da skal det begrunnes!

Jeg skal belønne meg selv.
Jeg er så flink til å straffe meg selv, da må jeg også lære å belønne! Litt sånn som når hunden har lært å gi labb, skal også Inemor få go'bit ;)

Nå er jeg i gang. Jeg har det svart på hvitt, kanskje noen til og med leser hva jeg skriver slik at jeg faktisk har forpliktet meg til dette! Det føles bra!

Nå skal jeg belønne meg selv med en god kopp kaffe, jeg fortjener det etter å ha satt ord på hva jeg skal og hvor jeg vil!



Inemor

4 kommentarer:

  1. Eg har lest det. Og har det på ein måte, likeins. Eg e utruleg flink til å utsetje ting!! *nei, eg tar det i måra* og sånn.
    Men hjå meg handlar det om latskap : /
    Somme tider trur hjernen min at eg e eit dovendyr.

    SvarSlett
  2. Hellau,

    Good for you! :-) Da syns jeg du skal finne frem rockissen = belønning: smal midje (ikke det at du trenger noe smalere da!!)
    Min rockiss står ved siden av Lobeliamannen sin seng....ha ha ha ha....skikkelig glad jeg kjøpte den altså!!
    Eller ka med å male noe, sy noe, snekre noe?...eller så kan du jo selvsagt vaske klær, stryke, vaske hus og sånn - men ....det er jo ikke så ustyrtelig moro da.....

    Gudd løkk!

    Klem klem W :-)

    SvarSlett
  3. Frk Bogstad - du får henge deg på med meg å skrive i bloggen ka du skal gjere, så har vi begge forplikta oss :)

    Wenche - it's not all about housework, men faren for at jeg må gjøre litt av den sorten og er tilstede ;) Stryke kommer jeg garrantert ikke til å gjøre med mindre det er noe helt spesielt ;)

    Klem til begge to fra meg.

    SvarSlett
  4. Det høres ut som en meget god plan! Jeg har lært at man skal gjøre avtaler med seg selv - gjerne så konkret som mulig mtp tid, sted, gjøremål, og alltid skriftlig. Mye lettere å følge en skriftlig avtale, enn en vag, muntlig en man bare har med seg selv.

    Keep up!

    SvarSlett