Totalt antall sidevisninger

fredag 20. mai 2011

Gressenke!

Jeg er gressenke i helga, og det er jammen lenge siden sist! Høvdingen er ikke akkurat konstant på reise ;) Nå sitter jeg her i nyvaska hus, jeg og jentene har laget pannekaker og skal bare kose oss.  Ute er det nesten høststemning, det blåser skikkelig og er grisekaldt. Da er det godt å være inne!

I dag har jeg fått gjort en del i huset, og det er deilig. Husarbeid er nok ikke min favorittsyssel, men gubban så deilig når man er ferdig! Støvsugd og vaska, vaska klær og rydda. *klapper meg selv på ryggen*

Det blir altså en rolig kveld i heimen - litt tv, snop og kanskje et glass vin?


Så må vi selvsagt høre litt på husets nye hit Lighter. Med musikkstil og lydnivået vi har i huset nå så lurer jeg på hvordan det skal bli når begge jentene blir tenåringer? For ikke å snakke om den omstendige jobben det er å finne riktige klær å ha på seg....! Det nytter ikke at mamma prøver å hjelpe til nei - men det er egentlig en diskusjon jeg har lagt helt flat. Så lenge klærne er hele og rene blander jeg meg stort sett ikke inn - det er noe som heter "pick your fights", og det er til tider nok å velge mellom ;)

Make up, f.eks. Skal en 10-åring få lov til å bruke mascara på skolen?
Skal en 10-åring få drikke Urge eller andre sånne koffein-drikker?
Skal 7-åringen legge seg før 10-åringen??
Og hvordan får man to sånne til å hjelpe til hjemme uten å måtte kjefte seg ihjel?
Skal 10-åringen få facebook fordi at "alle andre" har?

Av og til tenker jeg at barn skulle kommet med bruksanvisning.

Fjernkontrollen til TV'en skulle forresten også kommet med bruksanvisning. Jeg sliter skikkelig med å slå den på - først skal man trykke der, så her, så de to, så to ganger på den.... Kan det ikke bare være EN knapp som slår på, EN som skifter kanaler og EN som styrer lyd? Er vel evig nok det?? Jeg er glad for at jentene setter på TV til meg ellers hadde jeg blitt sittende som en idiot -_-

Jeg skal nå nyte min "gressenketilværelse" med en god kaffe forann TV'en som heldigvis står på.

Ha en fantastisk fredagskveld i hus og hytter - alt det beste fra Inemor.

8 kommentarer:

  1. Morsom lesning! :) Ann Helen (Fiona) ;)

    SvarSlett
  2. Heisann, og kos deg med åleinetilværet i helga!

    Kan ikkje dy meg frå å saxe litt ang. ordet gressenke:

    Selve ordet gressenke er et germansk ord. Det eldste belegget som mine kilder[1] angir, er graswedewe fra mellomnedertysk, det vil svært grovt regnet si perioden fra ca. 1100 til reformasjonen. I engelsk heter det grass widow. Norsk har ordet fra tysk Graswitwe, som egentlig betyr ’pike som blir forført ute i det fri og deretter forlatt’. Forførelsen kan altså sies å skje ”i gresset”, og ettersom piken blir forlatt, blir hun følgelig en ”enke” – en gressenke. I dag brukes ordet, mest spøkefullt, om en kvinne hvis mann er midlertidig bortreist.


    [1] Norsk Riksmålsordbok, bind II, spalte 1601

    SvarSlett
  3. Elin då........ eg har ikkje anna å seie enn hahaha..... :)

    SvarSlett
  4. Hehe Du er til og med vittig her også ;))
    Kos deg masse Inemor!
    Det blir nok uten-mann-kveld på meg også, og litt blogging ;)
    Klem fra Milla

    SvarSlett
  5. Milla - jeg har funnet frem den skjulte humoristen i meg ;)
    Klem.

    SvarSlett
  6. Finfin lesning! God helg, søte deg.

    SvarSlett
  7. Takk lille lycliga :) God helg til deg og.

    SvarSlett