Totalt antall sidevisninger

mandag 20. juni 2011

Hjemlengsel....

Jeg fikk hjemlengsel i dag.

"Hjem" er for anledningen pappa sitt barndomshjem på Vågnes. Hjem til "ho mor" (vi sier ikke bestemor eller farmor - det er mor Esther). Et lite sted helt nede i fjæra, og nesten bare familie som bor der. Jeg har ikke vært der siden 2003, men har mange minner fra barndommens sommerferier. Onkler og tanter, søskenbarn, 3-menninger - lange netter (det blir jo ikke mørkt der om sommeren, hvem får sove da??), våkne på pappa sitt rom og høre sauebjellene ute på jordet. Det jordet løp jeg over mange ganger, for på andre siden ligger nemlig oldemor Mimmi sitt hus.

Vi brukte å bade i et vann (Kulivannet??) og der var det masse klegg. Vi dro dit og var der i timesvis, fniste og lo og badet. En av onklene mine brukte å kjøre oss på campingplassen så vi kunne kjøpe is og goddis.

Det var masse folk rundt middagsbordet hos ho mor. Brødskivene smakte mye bedre der enn andre plasser. Og de voksne måtte ALLTID hvile middag.

Av og til reiste vi til byen (Tromsø). Noen ganger tok vi bussen, noen ganger satt vi på med andre. Det var stas - da gikk vi på kafè og spiste soft is eller kake!

Det er nesten 100 år siden!

Etter at pappa døde var jeg hos mor to ganger, en gang i sommerferien og en gang til jul. Og senest altså i 2003. Jeg må snart komme meg nordover igjen kjenner jeg.

Dette ble satt igang av programmet om Hurtigruta på NRK2. Lurer på når den ankommer Båtsfjord?

***

Jeg har ikke drukket Cola på 11 dager!
Jeg har hatt abstinenser og vært grinete, helt på nippet til å kjøpe Cola, men har blitt passet på av både mann og barn... Nå går det greit, jeg tenker av og til at det hadde vært godt med en iskald Cola men har klart å motstå fristelsen. Farris gjør susen - og når sukkersuget blir for voldsomt støvsuger jeg kjøkkenskapene etter noe jeg kan trøkke i meg. Rosiner, gamle drops, ungenes rester av lørdagsgodt.... Alt går i grisen!

11 dager til ferie. 17 dager til avreise.
Nå - Castle!
Eller, først værmeldingen da... Bergen, fint vær og 15grader.
-Forresten, hvorfor melder iPhonen min bedre vær enn TV2??-

Mandagshilsen fra Inemor



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar